Чи потрібна банкам повторна ідентифікація клієнтів

Останнім часом від представників малого та середнього бізнесу надходить багато запитань щодо вступників на їхню адресу запрошень від банків приїхати з документами (в тому числі, з податкової) для проходження ідентифікації клієнта. Що це таке, якими нормативними актами регулюється і яка законна процедура такої ідентифікації? Матеріали наведеної нижче статті допоможуть в цьому розібратися.

Ідентифікація клієнта — це міжнародна практика, яка на рівні законодавства впроваджена і в Україні, так що банки діють в рамках закону. Оскільки вона регулюється законодавством про протидію легалізації коштів, отриманих злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму, то банки ревно дотримуються вимог. Вихід один — виконати вимоги банку. Якщо вони виходять за рамки розумного і вимоги висувають частіше, ніж раз в 1-2 року, то варто поміняти такий банк на більш розсудливий. Є сенс поєднати черговий звіт податкової з черговою ідентифікацією, можливо — самому ініціювати похід в банк, не чекаючи запрошення з нього.
Дійсно, періодично все банківські клієнти отримують наполегливе запрошення зазирнути в найближче відділення банку і пройти повторну ідентифікацію. Це прохання банкірів — цілком законна і регулюється законом «Про банки і банківську діяльність» та Постановою НБУ від 26.06.2015 р. №417. «Повторна ідентифікація зазвичай здійснюється в разі змін в ідентифікаційні документи, а також регулярно, раз в 2-3 року, згідно із законодавством, щоб оновити інформацію про клієнта», — пояснює Ірина Мохамед, керівник проектів Evolute by OTП Банку.
Ще восени 2014 року був прийнятий закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом», який також вимагає від банків регулярної ідентифікації клієнтів. Норми закону відповідають рекомендаціям FATF і є однаковими практично для всіх країн світу. У міжнародній практиці прийнято, що банки час від часу оновлюють інформацію про своїх клієнтів. Це дозволяє державам ефективніше боротися зі схемними операціями, фінансуванням тероризму та відмиванням коштів.
Частота таких перевірок залежить від групи ризику, до якої віднесено клієнт відповідно до роду його діяльності. Згідно з вимогами п. 62 розділу V Положення про здійснення банками фінансового моніторингу №417, банк зобов’язаний уточнювати інформацію про клієнта:
1) не рідше одного разу на рік, якщо ризик проведення клієнтом операцій з легалізації кримінальних доходів / фінансування тероризму оцінюється як високий;
2) не рідше одного разу на два роки, для клієнтів, які віднесені до середньої групи ризику;
3) не рідше одного разу на три роки для всіх інших клієнтів.
«На практиці процедура ідентифікації для ФОП виглядає досить просто. Підприємцю необхідно надати паспорт або ID-карту, ідентифікаційний код та заповнити анкету фінансового моніторингу, відповівши на всі пункти, передбачені законодавством «, — розповідає Ірина Мохамед.
Бути присутнім у відділенні банку клієнт повинен особисто, він не може довірити проходження процедури ідентифікації третій особі. Клієнти іноді обурені тим, що їм доведеться витратити свій час на процедуру, яка, на їхню думку, абсолютно марна. Але, якщо проігнорувати вимогу банку, то він на легальній підставі може розірвати договір про розрахунково-касовому обслуговуванні, закрити рахунки, заблокувати операції. І це, на жаль, буде абсолютно законно. Більш того — банк зобов’язаний це зробити під загрозою величезних штрафів, які накладаються за подібні порушення і на саме фінансова установа, і на його керівників.
Однак потрібно розуміти, що клієнтоорієнтований банк може проконсультувати клієнта з приводу більш ретельного дотримання ним норм «антивідмивного» законодавства. І тоді ризикованість клієнта може бути знижена, а значить, періодичність ідентифікації може бути подовжена. Крім того, клієнтоорієнтований банк неодмінно проводить освітньо-просвітницьку діяльність, щоб допомогти своїм законослухняним клієнтам більш точно дотримуватися норм «антивідмивного» законодавства. Так що після ідентифікації є сенс ставити банківським операціоністам і керівникам відділень прості питання: «Чому так часто мене смикають на ідентифікацію?» «Чи можна робити це завчасно і після чергової здачі податкової звітності?» «Що мені варто змінити в своїх операціях, щоб вони були більш зрозумілі банку і, як наслідок, у нього не виникало необхідності збільшувати рівень ризикованості мене як клієнта? «,» Якщо я повинен скористатися якоюсь новою для себе операцією, що я повинен зробити, щоб банку були зрозумілі мої мотиви і він не вважав її ризикованою — наприклад, які консультації і у кого перед такою операцією я можу отримати? «.

Джерело: http://dengi.ua/archive/articles/307818-Vopros-otvet—Zachem-bankam-nuzhna-povtornaja-identifikacija-klientov
© Dengi.ua

 

Комментирование закрыто